onsdag 13. februar 2013

Hjemmelaget pute

I forrige uke skulle småen på karneval i barnehagen, dermed ble symaskinen hentet frem etter lang tid og småen ble verdens søteste Klatremus (uavhengig av kostyme egentlig). Men når denne symaskinen først var tatt frem fikk jeg lysten over meg og lagde putetrekk med strykeprint på. Så enkelt og helt spesielt!

Puten er laget på verdens enkleste måte. Jeg klippet ut et stykke stoff L: ca 1 m B: 50 cm. Sydde sikksakk rundt hele tøystykket. Deretter brettet jeg inn ca 1 cm på begge kortsidene og sydde en rett søm over. Mens puten fortsatt bare var et glatt tøystykke markerte jeg med knappenåler det som skulle bli forsiden av puten og strøk på et hjemmelaget print. (Brukte t-shirt transferpaper)
Når trykket var på kunne puten sys sammen. Forsiden av puten var fortsatt merket av med knappenåler, og jeg brettet halvparten av stoffet over forsiden og sydde en rett søm på begge langsider. Deretter ble den andre delen av stoffet brettet over forsiden slik at det overlappet den andre delen (dette ble putens åpning uten glidelås eller noe). Her sydde jeg også rett søm på begge langsidene. Så var det bare å vrenge putetrekket og ha en pute i. Vips, ferdig! 





Hei-puten i vindfanget er også laget med stykeprint. Jeg syntes det er kjempegøy å lage puter med strykeprint på. Hver pute blir helt unik!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar